Programma's

0. Bestuur en ondersteuning

0. Bestuur en ondersteuning

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden bestuur, gemeentelijke organisatie, dienstverlening en belastingen.

Wat willen we?

We willen een faciliterende netwerkgemeente zijn. Hierbij staan we open voor initiatieven van onze inwoners, organisaties en bedrijven. We richten ons op digitale dienstverlening en persoonlijke contacten. Onze inwoners ervaren onze dienstverlening als goed en betrouwbaar. Onze gemeenteraad en college richten zich op integer, democratisch bestuur, waarbij het ons doel is transparant en een open bestuur te zijn.

Ontwikkelingen

Versterking regionale samenwerking regio Arnhem Nijmegen
2020 heeft deels in het teken gestaan van de versterking van  de regionale samenwerking in de regio Arnhem Nijmegen. De gemeenteraad van Zevenaar heeft in het najaar van 2020 ingestemd met de versterking van deze samenwerking en het daarvoor voorgestelde nieuwe samenwerkingsverband van de Groene Metropoolregio. Tevens is ingestemd met een voortzetting van de financiële ondersteuning van The Economic Board. Het gemeenschappelijke orgaan Regio Arnhem Nijmegen is per 1 januari 2021 opgeheven. De liquidatie zal via de jaarrekening 2020 (tevens de liquidatierekening) financieel worden afgewikkeld. Het eerste halfjaar van 2021 wordt gebruikt om de regionale agenda in de vorm van vijf regionale opgaven verder uit te werken. De gemeenteraad zal op basis van die uitwerking bij de kadernota 2022 moeten aangeven aan welke van de vijf opgaven Zevenaar wil deelnemen (en dus meebetalen).

Thuiswerkfaciliteiten
Begin 2020 hebben wij de spelregels omtrent thuiswerken vastgesteld. Daarbij hanteerden we een praktische insteek, zonder thuiswerkfaciliteiten of arbovoorzieningen.  Vanwege de coronacrisis zijn we geconfronteerd met de maatregel om zoveel mogelijk thuis te werken. Het thuiswerken en online-vergaderen heeft als gevolg van de Coronacrisis een versnelde ontwikkeling doorgemaakt en zal in de toekomst in meer of mindere mate blijven. Dit vraagt om een andere wijze van faciliteren van de thuiswerkplek. Wij verwachten ook dat in de gebouwen voorlopig de anderhalvemeter en andere hygiënemaatregelen (het nieuwe normaal) blijft. Werkplekken op kantoor worden daardoor anders benut. Het kantoor wordt meer een plek waar medewerkers elkaar ontmoeten, overleggen, samenwerken en elkaar coachen. De veranderingen die de geschetste ontwikkelingen met zich meebrengen worden de komende tijd geëffectueerd.

Rechtmatigheidsverantwoording
Als de wetgeving dit jaar nog wordt aangenomen dan treedt met terugwerkende kracht vanaf het verslaggevingsjaar 2021 de rechtmatigheidsverantwoording in werking. Gedurende 2020 is de auditcommissie meegenomen in deze ontwikkeling en op 11 februari 2021 heeft de accountant een toelichting gegeven in de commissie Middelen.
Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren of de verantwoording door het college getrouw is.
Op advies van de accountant en in afstemming met de auditcommissie starten wij dit jaar in ieder geval met de voorbereidingen op de rechtmatigheidsverantwoording. Mocht de wetgeving een jaar later in werking treden, dan gebruiken wij dit jaar als jaar om ervaring op te doen.  
Op dit moment zijn naast de wetgeving ook de kaders en aanwijzingen nog in ontwikkeling. Wij informeren de auditcommissie en de raad actief over de ontwikkelingen ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording.

Beleidskaders

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

Lasten

19.894

13,6 %

Baten

94.081

65,2 %

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2021 15:49:04 met de export van 04/14/2021 15:36:32