Financiën

Overzicht financiële effecten 1e Voortgangsrapportage

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Baten

1. Autonome ontwikkelingen

79

11

11

11

Specifieke uitkering stimulering sport 2019

136

0

0

0

Algemene uitkering decembercirculaire 2020

11

11

11

11

Dividend Alliander

-68

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

830

0

0

0

Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)

345

0

0

0

Legesinkomsten

60

0

0

0

Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden

65

0

0

0

Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed

360

0

0

0

5. Coronaeffecten

2.384

0

0

0

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB)

-210

0

0

0

Toeristenbelasting 2021

-193

0

0

0

Vermakelijkheidsretributie

-30

0

0

0

Parkeerbelasting

-275

0

0

0

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO)

1.500

0

0

0

Algemene uitkering decembercirculaire 2020

587

0

0

0

Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK

550

0

0

0

Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering

455

0

0

0

Totaal mutaties 1e Voortgangsrapportage - Baten

3.293

11

11

11

Lasten

1. Autonome ontwikkelingen

-290

0

0

0

Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein

-290

0

0

0

2. Actualisatie bestaand beleid

1.226

-234

-223

-215

Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie

95

0

0

0

Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)

345

0

0

0

Taxatiemodel wet WOZ

20

0

0

0

Verschuiven budget Wet Open Overheid

45

0

0

0

Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling

100

0

0

0

Capaciteit juridisch advies

80

0

0

0

Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording

15

15

15

15

Inhuur griffie

57

0

0

0

Legesinkomsten

60

0

0

0

Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand

25

25

25

25

Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen

28

28

28

28

Bestrijding eikenprocessierups

50

0

0

0

Bestrijding invasieve soorten

25

0

0

0

Digitaliseren parkeervergunningen/naheffingen betaald parkeren

69

0

0

0

Doelgroepenvervoer 1e pakket businesscase

-217

-404

-393

-385

Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken

100

100

100

100

Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed

205

0

0

0

Extra budget voor inhuur buitendienst Groen

125

0

0

0

Verhoging krediet herinrichting BAT terrein

0

2

2

2

5. Coronaeffecten

2.627

0

0

0

Uitwerking 2e specifieke pakket voor culturele en creatieve sector

165

0

0

0

Intensivering armoede- en schuldenproblematiek

87

0

0

0

Inhuur P&O en OOV

100

0

0

0

Regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK)

550

0

0

0

Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw

22

0

0

0

Intern Beheer - facilitaire zaken

-30

0

0

0

Extra middelen re-integratie

270

0

0

0

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO)

1.500

0

0

0

Extra middelen verkiezingen

63

0

0

0

Gevolgen corona doelgroepenvervoer

-150

0

0

0

Inzet Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's)

50

0

0

0

Totaal 1e Voortgangsrapportage - Lasten

3.563

-234

-223

-215

Totaal mutaties 1e VGR voor bestemming

-271

245

234

226

Mutaties reserves

Onttrekkingen

0

0

0

0

Toevoegingen

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

0

0

0

0

Totaal mutaties 1e VGR na bestemming

-271

245

234

226

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein

De bijdrage voor 2021 aan de MGR Sociaal Domein voor de module WgSW is op basis gewijzigde (concept) begroting 2021 -conform de regeling- aangepast op basis van het aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2020. De structurele effecten worden verwerkt in de Kadernota 2022-2025.

Specifieke uitkering stimulering sport 2019

In januari 2021 is de specifieke uitkering stimulering sport over 2019 definitief vastgesteld door het ministerine van VWS. Hiervoor is een aanvullende uitkering ontvangen.

Algemene uitkering decembercirculaire 2020

In de decembercirculaire 2020 heeft naast de coronacompensatie een geringe bijstelling van de algemene uitkering plaatsgevonden van € 11.000 structureel.

Dividend Alliander

Het dividend over 2020 is ten opzichte van 2019 gedaald als gevolg van een lager nettoresultaat in 2020. De dividenduitkering  over 2020 is 69 cent per aandeel, in onze begroting hebben we rekening gehouden met 80 cent.

2. Actualisatie bestaand beleid
Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie

Voor de uitvoering van het beleidskader vrijetijdseconomie heeft uw raad een totaalbedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld voor de jaren 2020-2023.
In 2020 is hiervoor € 5.000 uitgegeven. Met dit voorstel vragen wij u om de resterende € 95.000 uit 2020, beschikbaar te stellen voor 2021.

Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)

Geraamd worden de specifieke uitkering van het Rijk (afgerond € 344.500) in het kader van de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) en de hieruit te verrichten uitgaven. Deze regeling is een vervolg op de RRE. Het doel van de aanvullende regeling is het verminderen van de CO2-uitstoot door het nemen van energiebesparende maatregelen in de woningvoorraad, zowel koop- als huurwoningen komen in aanmerking. Met deze regeling kunnen gemeenten projecten opzetten waarmee kopers en huurders voorgelicht en gestimuleerd worden om energiebesparende maatregelen te treffen.

Taxatiemodel wet WOZ

Voor het inrichten van het taxatiemodel WOZ ramen we incidenteel € 20.000. Vanwege de verplichte overgang van het waarderen op basis van inhoud naar gebruiksoppervlakte gaan wij de modelinrichting voor woningen volledig opnieuw uitvoeren.

Verschuiven budget Wet Open Overheid

Met deze Wet verbeteren we de transparantie en publieke verantwoording van de overheid door zoveel mogelijk informatie vroegtijdig actief openbaar te maken en te publiceren. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt; de bijbehorende werkzaamheden verschuiven we van 2020 naar 2021. In 2020 is op dit onderdeel een voordeel van € 45.000 in de jaarrekening zichtbaar, in 2021 pakken wij de taken op en melden we op het budget van de WOO een nadeel van € 45.000. Overigens worden we in de uitvoeringskosten door het Rijk gecompenseerd.

Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling

Wij stellen voor € 100.000 in 2021 te gaan besteden aan de organisatieontwikkeling om met name het procesmatig werken gericht op de verplichte rechtmatigheidsverantwoording door te ontwikkelen . Gezien de komst van de rechtmatigheidsverantwoording en de wil om als organisatie continu te verbeteren gaan wij dit projectmatig een impuls geven in 2021. Het doorlichten van majeure processen in het kader van de rechtmatigheidsverwoording krijgt in 2022 een vervolg. Daarom komen we in de kadernota met een aanvullende incidentele budgetaanvraag.

Capaciteit juridisch advies

Voor 2020 hadden we incidentele formatie beschikbaar voor de afhandeling van Wob/AVG verzoeken in combinatie met de impuls op de invoering van Juridische KwaliteitsZorg. Het gaat om 1 fte en een bedrag van € 80.000. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Door de corona crisis en de inzet op omvangrijke dossiers is het project later opgestart en wordt in de jaarrekening 2020 een overschot gemeld. De inzet van de € 80.000 vindt in zijn geheel in 2021 plaats, hetgeen als een nadeel tot uitdrukking komt in deze 1e Voortgangsrapportage.

Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording

In de commissie Middelen van 11 februari 2021 is door de accountant een toelichting gegeven op de komst van de rechtmatigheidsverantwoording. Dit vraagt om een uniformere en meer gestandaardiseerde vastlegging van de interne controles, zodat deze de rechtmatigheidsverantwoording kunnen faciliteren. Wij beschikken op dit moment nog niet over een dergelijke faciliteit en willen dit middels een controleapplicatie gaan organiseren. De jaarlijkse kosten voor deze applicatie bedragen € 15.000.  

Inhuur griffie

Het contract met de waarnemend griffier is verlengd tot 31 december 2021.  Daarnaast is de inzet van de tijdelijke administratieve ondersteuning verlengd tot 1 juli. Wij ramen een nadeel van € 57.000.

Legesinkomsten

Er worden extra legesinkomsten verwacht door meer bouwaanvragen. Met name door veel kleine bouwplannen die aangevraagd worden. We ramen de opbrengsten bij met € 60.000. Om alle aanvragen van de omgevingsvergunningen met bijbehorend toezicht af te kunnen handelen, ramen we € 60.000 bij.

Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand

Bij de begroting van 2021 is verzuimd om de vergoeding van de ambtenaren van de burgerlijke stand op te nemen. De vergoeding voor het sluiten van de huwelijken bedraagt € 25.000 per jaar.

Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen

In de begroting van de Regionale ICT-Dienst de Liemers zijn twee nieuwe projecten opgenomen, in lijn met de vastgestelde I-visie en I-strategie. Het gaat om het naar de Cloud brengen van het zaaksysteem ( € 16.000) en ontwikkelingen in datagedreven sturen (€ 40.000).  Met het invoeren van een datawarehouse verbeteren we de mogelijkheid om met Business Intelligence datagedreven te werken in het sociaal / fysiek domein en bij de bedrijfsvoering. De helft van de kosten komt via de Inwonerbijdrage voor rekening van Zevenaar.

Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden

We verwachten in 2021 een incidenteel hogere opbrengst op de verkoop van gemeentelijke gronden.
Dit heeft te maken met een uitruil van grond met de provincie en het verkopen van grond in Giesbeek. Dit voordeel is samen € 65.000,-.

Bestrijding eikenprocessierups

Voor 2021 wordt er overlast van eikenprocessierupsen verwacht. Om de overlast te beperken is inhuur van specialisten nodig. De extra kosten worden geraamd op € 50.000,-.

Bestrijding invasieve soorten

Voor de bestrijding van invasieve soorten zoals bijvoorbeeld de Japanse duizendknoop en de reuzenberenklauw is € 25.000,- benodigd. De bestrijding van invasieve soorten volgt uit Europese wetgeving.

Digitaliseren parkeervergunningen/naheffingen betaald parkeren

Onze huidige softwareleverancier gaat de ondersteuning van de toepassing Key2Parkeren beëindigen. We zijn genoodzaakt per 2022 over te stappen naar een nieuw systeem voor parkeervergunningen en verwerking van naheffingen. We maken daarbij tevens een moderniserings-/digitaliseringsslag. Het betreft complexe materie, mede gelet op de koppeling met de verschillende landelijke systemen. De huidige planning gaat uit van een doorlooptijd van het project vanaf besluitvorming door de raad tot medio 2022. We ramen in 2021 eenmalige kosten van de softwareconvergentie en externe projectleider (€ 68.500) voor de eerste fase  van het optimaal inrichten van de betaald parkeerprocessen in relatie tot de huidige organisatorische vormgeving. De (structurele) kosten voor 2022 hangen af van de uitkomst van de te voeren aanbesteding. Deze zullen wij met de incidentele kosten voor de tweede fase opvoeren bij de meerjarenbegroting 2022-2025.

Doelgroepenvervoer 1e pakket businesscase

Eind 2020 heeft het college een eerste pakket maatregelen vastgesteld voor kostenbeheersing in het doelgroepenvervoer. Begin januari 2021 hebben wij u hierover in een raadsinformatiebrief geïnformeerd. Deze maatregelen zijn via een zienswijze doorgegeven aan de BVO DRAN. In deze 1e voortgangsrapportage verwerken wij dit 1e pakket maatregelen van de businesscase. Daarnaast zijn de begrotingscijfers aangepast aan de meest actuele cijfers van de BVO DRAN. Hierdoor sluiten de begrotingscijfers van het doelgroepenvervoer bij de behandeling van de 1e voortgangsrapportage en de meerjarenbegroting 2022-2025 van de BVO DRAN in de raadsvergadering van juni op elkaar aan.

De maatregelen leiden tot een verwachte kostenbesparing in 2021 van € 173.000 en vanaf 2022 van € 370.000. Daarnaast leiden overige ontwikkelingen in de meerjarenbegroting BVO DRAN tot beperkte voordelen.

In deze 1e voortgangsrapportage is ook de verdeling van de kosten doelgroepenvervoer over de vier verschillende producten bijgesteld. Deze aanpassing is budgettair neutraal. De verdeling over de producten was in onze begroting niet juist meer. De aanpassing weerspiegelt dus niet de ontwikkeling in de werkelijke vervoersstromen in de afgelopen jaren.

Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken

Het overwerk van de medewerkers van afdeling Openbare Werken heeft een structureel karakter. De daadwerkelijke inzet verantwoorden wij op de post overwerk. Dit gaat met name over gladheidsbestrijding.  
In de begroting is hiervoor geen structurele raming opgenomen; voorheen werden de overuren gedekt uit vacatureruimte, echter deze is sinds 2020 niet meer beschikbaar aangezien de formatie nagenoeg volledig is ingevuld.

Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed

Eind 2020 is het pand aan de Hengelderweg verkocht voor €275.000. Dit is een jaar eerder dan gepland, maar de opbrengst is €10.000 lager dan eerder gedacht.
De verkoop van het pand aan de Meentsestraat met een verwachte winst van € 120.000 is een jaar vertraagd van 2020 naar 2021. Dit geldt ook voor de verkoop van het pand aan de Kerkstraat (oude Liemers Museum) met een verwachte winst van € 310.000.

In deze voortgangsrapportage is het effect terug te zien als nadeel van € 155.000 op programma 0 en een voordeel van € 310.000 op programma 5. Per saldo is het effect €155.000 positief.

Extra budget voor inhuur buitendienst Groen

Wij komen tekort op de inhuur van personeel voor werkzaamheden ten behoeve van de groenvoorziening. Dit betreft ook de inzet van medewerkers van Scalabor voor de groenvoorziening. Voorheen werd bewust vacatureruimte van de afdeling openbare werken ingezet voor inhuur en de inzet van Scalabor. Echter deze ruimte is er niet meer vanwege structurele invulling van de vacatures. Dit levert een nadeel op van € 125.000 in de begroting van 2021. We zijn in gesprek met Scalabor om een nieuw contract af te sluiten en de inzet van de medewerkers van Scalabor in de groenvoorziening voort te zetten. We nemen bij de aankomende kadernota de structurele effecten op.

Verhoging krediet herinrichting BAT terrein

Voor de inrichting van de strook gemeentelijk eigendom rond de Turmac Cultuurfabriek is geen budget beschikbaar. Ook binnen het beschikbare budget voor de inrichting van het voorterrein bleek geen ruimte aanwezig om de inrichtingskosten (ca. € 45.000) van deze strook te dekken. Inrichting van deze strook is noodzakelijk om de volgende redenen:
• De strook grenst aan / loopt over in de openbare ruimte van het BAT-terrein 1e fase welke nu woonrijp wordt ingericht. Niet inrichten van de strook zal een storend beeld geven (o.a. groei van onkruid en eventueel ongewenst gebruik van de betreffende strook voor bijvoorbeeld parkeren), wat reactie van de bewoners op zal roepen;
• Onderdeel van de inrichting van deze strook betreft de entree aan de achterzijde van de Turmac Cultuur fabriek. Niet inrichten betekent een slordige, onaantrekkelijke entree naar de cultuurfabriek;
• Onderdeel van de inrichting van de strook betreft ook de inrichting van de laad- en losplaats van de Turmac Cultuurfabriek. Niet inrichten van deze strook betekent dat laden en lossen vanaf het voorplein noodzakelijk blijft en dat tijdens de herinrichting van het voorplein er geen laad- en losmogelijkheid voor de cultuurfabriek is.
Het eventueel later inrichten van deze strook betekent direct minimaal een half jaar later omdat er (normaliter) geen werkzaamheden worden uitgevoerd binnen de garantieperiode van het woonrijp maken.

5. Coronaeffecten
Uitwerking 2e specifieke pakket voor culturele en creatieve sector

Door het rijk zijn via de algemene uitkering (decembercirculaire 2020) extra middelen toegekend voor ondersteuning van de lokale culturele infrastructuur. Met deze middelen zijn we in staat om de instellingen te ondersteunen en zo de lokale culturele infrastructuur in stand te houden. Het is aan de gemeente zelf om deze middelen in te zetten waar de culturele infrastructuur de steun het hardst nodig heeft.

Intensivering armoede- en schuldenproblematiek

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het rijk extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid en de bijzondere bijstand beschikbaar, gelet op de voorziene toename van de armoede- en schuldenproblematiek. Met deze extra middelen worden wij in staat gesteld om onze inwoners waar nodig van dichtbij te blijven ondersteunen.

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB)

Door de coronacrisis wachten bedrijven met investeren in de bouw van bedrijfspanden. Hierdoor is er minder gebouwd op 7Poort. Dit resulteert in een incidentele minderopbrengst OZB van € 210.000 ten opzichte van de begroting voor 2021.

Toeristenbelasting 2021

Gezien de invloed van de corona-maatregelen op de toeristische sector ramen wij in 2021 een nadeel van € 193.0000.

Inhuur P&O en OOV

In het corona-jaar 2020 zijn bij P&O en OOV (openbare Orde & Veiligheid) achterstanden ontstaan in de werkzaamheden. Daarnaast moeten we nieuwe thema’s oppakken die gaan over het hybride werken en de gevolgen van Covid-19. De wijze waarop het werk wordt gedaan is veranderd. Thuis werken en 1,5 meter afstand houden is de nieuwe norm. De impact is groot op de organisatie en om dat te organiseren is binnen afdeling Bedrijfsvoering tijdelijk extra capaciteit nodig.  We vragen voor P&O een bedrag van € 70.000 en voor OOV € 30.000.

Regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK)

Voor de uitvoering van de TONK worden extra middelen aan het gemeentefonds toegevoegd (via twee tranches) op basis van de verdeelsleutel minimabeleid. Dit betekent dat de middelen lokaal verantwoord moeten worden en niet specifiek verantwoord hoeven te worden aan het rijk. Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van € 550.000 voor de eerste helft van 2021. Dit bedrag is bedoeld voor zowel de kosten van de regeling (tegemoetkoming voor inwoners) als voor de uitvoeringskosten van de gemeente.

Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw

In de periode na afloop van de noodmaatregelen vanwege de coronapandemie keren medewerkers gefaseerd terug in het kantoorgebouw. We verwachten extra uitgaven voor de nieuwe inrichting van de werkruimte waarbij meer aandacht is voor overleg en ontmoeting. Hierbij gaan we uit van een matig herstel in 2021, waarbij we verwachten dat de situatie in de loop van het 3e kwartaal 2021 weer redelijk (het nieuwe) normaal zal zijn.

Intern Beheer - facilitaire zaken

We melden enkele incidentele voordelen in de budgetten voor printkosten, portokosten en recepties. Het voordeel is voor het merendeel corona gerelateerd.  

Vermakelijkheidsretributie

Het corona-effect op de vermakelijkheidsretributie bedraagt € 30.000. (Dreamfields)

Parkeerbelasting

In 2021 verwachten wij minder parkeergelden binnen te krijgen als gevolg van de Corona-crisis. Bij de begroting was reeds € 50.000 afgeraamd, de huidige verwachting gaat uit van € 325.000 minder inkomsten.

Extra middelen re-integratie

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het rijk via de decembercirculaire 2020 extra middelen (€ 176.000) voor re-integratie van bijstandsgerechtigden beschikbaar gesteld. Daarnaast is een extra tijdelijke impuls beschikbaar gesteld om gemeenten in staat te stellen dienstverlening te intensiveren aan mensen die als gevolg van de crisis de bijstand instromen (€ 94.000).

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO)

Het rijk heeft de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers verlengd. Hierdoor ontvangen we in 2021 wederom incidentele middelen (via een specifieke uitkering) om de kosten te dekken.

Algemene uitkering decembercirculaire 2020

In de decembercirculaire heeft het rijk middelen toegekend als compensatie voor coronagevolgen. Het gaat om bedragen voor:
-re-integratie € 271.000
-gemeentelijk schuldenbeleid € 65.000
-bijzondere bijstand € 23.000
-culturele infrastructuur € 165.000
-Tweede Kamerverkiezingen € 63.000
Alle bedragen zijn extra bedragen in de algemene uitkering met uitzondering van € 165.000 culturele infrastructuur. Dit bedrag komt in plaats van het eerder in 2020 toegezegde bedrag van € 325.000.

Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK

In maart heeft het rijk een bijdrage in de algemene uitkering aangekondigd van € 260 miljoen. Voor onze gemeente is de bijdrage voorlopig berekend op € 550.000. De verdeling van een deel van de bijdrage wordt door het rijk pas later bekend gemaakt. Het gaat dus om een voorlopige schatting.

Extra middelen verkiezingen

In de decembercirculaire 2020 is er een extra bedrag van € 63.000 beschikbaar gesteld voor de organisatie van de  Tweede Kamer verkiezingen.  

Gevolgen corona doelgroepenvervoer

Ook in 2021 verwachten wij minder uitgaven voor het doelgroepenvervoer vanwege corona. De voordelen zijn als volgt verdeeld:
€ 10.000 jeugdvervoer
€ 30.000 dagbesteding
€ 30.000 Wmovervoer
€ 80.000 leerlingenvervoer
In totaal bedragen de verwachte lagere uitgaven € 150.000

Inzet Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's)

We ramen extra kosten voor de inzet van Buitengewoon Opsporings Ambenaren (BOA's). Dit in verband met de handhaving (o.a. avondklok) van de regelgeving omtrent de corona-maatregelen. Binnen de Algemene Uitkering is een compensatie ontvangen die de kosten dekt.

Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering

In maart is een brief verschenen met een 4e pakket aan compensatie voor coronagevolgen voor de algemene uitkering. In totaal is € 592.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 137.000 bestemd voor de TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten). Dit is het eerste deel van de eerder aangekondigde en ook in deze voortgangsrapportage verantwoorde bijdrage TONK.
Het resterende bedrag van € 455.000 betreft  compensatie voor coronakosten voor jeugd, ouderen en afvalverwerking. Voor jeugd en ouderen is onze raming van coronagevolgen toereikend zodat deze bijdrage bestemd kan worden ter dekking hiervan. De bijdrage voor afval is voor meerkosten in 2020. Deze kosten hebben in 2020 geleid tot een nadeel op afvalverwerking. Dit nadeel wordt nu dus in 2021 gecompenseerd.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2021 15:49:04 met de export van 04/14/2021 15:36:32