Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | 79 | 11 | 11 | 11 |
Specifieke uitkering stimulering sport 2019 | 136 | 0 | 0 | 0 |
Algemene uitkering decembercirculaire 2020 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Dividend Alliander | -68 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 830 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) | 345 | 0 | 0 | 0 |
Legesinkomsten | 60 | 0 | 0 | 0 |
Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden | 65 | 0 | 0 | 0 |
Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed | 360 | 0 | 0 | 0 |
5. Coronaeffecten | 2.384 | 0 | 0 | 0 |
Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB) | -210 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting 2021 | -193 | 0 | 0 | 0 |
Vermakelijkheidsretributie | -30 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerbelasting | -275 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO) | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Algemene uitkering decembercirculaire 2020 | 587 | 0 | 0 | 0 |
Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK | 550 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering | 455 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties 1e Voortgangsrapportage - Baten | 3.293 | 11 | 11 | 11 |
Lasten | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -290 | 0 | 0 | 0 |
Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein | -290 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 1.226 | -234 | -223 | -215 |
Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie | 95 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) | 345 | 0 | 0 | 0 |
Taxatiemodel wet WOZ | 20 | 0 | 0 | 0 |
Verschuiven budget Wet Open Overheid | 45 | 0 | 0 | 0 |
Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling | 100 | 0 | 0 | 0 |
Capaciteit juridisch advies | 80 | 0 | 0 | 0 |
Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording | 15 | 15 | 15 | 15 |
Inhuur griffie | 57 | 0 | 0 | 0 |
Legesinkomsten | 60 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand | 25 | 25 | 25 | 25 |
Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen | 28 | 28 | 28 | 28 |
Bestrijding eikenprocessierups | 50 | 0 | 0 | 0 |
Bestrijding invasieve soorten | 25 | 0 | 0 | 0 |
Digitaliseren parkeervergunningen/naheffingen betaald parkeren | 69 | 0 | 0 | 0 |
Doelgroepenvervoer 1e pakket businesscase | -217 | -404 | -393 | -385 |
Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken | 100 | 100 | 100 | 100 |
Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed | 205 | 0 | 0 | 0 |
Extra budget voor inhuur buitendienst Groen | 125 | 0 | 0 | 0 |
Verhoging krediet herinrichting BAT terrein | 0 | 2 | 2 | 2 |
5. Coronaeffecten | 2.627 | 0 | 0 | 0 |
Uitwerking 2e specifieke pakket voor culturele en creatieve sector | 165 | 0 | 0 | 0 |
Intensivering armoede- en schuldenproblematiek | 87 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur P&O en OOV | 100 | 0 | 0 | 0 |
Regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK) | 550 | 0 | 0 | 0 |
Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw | 22 | 0 | 0 | 0 |
Intern Beheer - facilitaire zaken | -30 | 0 | 0 | 0 |
Extra middelen re-integratie | 270 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO) | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Extra middelen verkiezingen | 63 | 0 | 0 | 0 |
Gevolgen corona doelgroepenvervoer | -150 | 0 | 0 | 0 |
Inzet Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's) | 50 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 1e Voortgangsrapportage - Lasten | 3.563 | -234 | -223 | -215 |
Totaal mutaties 1e VGR voor bestemming | -271 | 245 | 234 | 226 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties 1e VGR na bestemming | -271 | 245 | 234 | 226 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Actualiseren bijdrage voor de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein
De bijdrage voor 2021 aan de MGR Sociaal Domein voor de module WgSW is op basis gewijzigde (concept) begroting 2021 -conform de regeling- aangepast op basis van het aantal arbeidsjaren per gemeente op 30-10-2020. De structurele effecten worden verwerkt in de Kadernota 2022-2025. |
---|
Specifieke uitkering stimulering sport 2019
In januari 2021 is de specifieke uitkering stimulering sport over 2019 definitief vastgesteld door het ministerine van VWS. Hiervoor is een aanvullende uitkering ontvangen. |
---|
Algemene uitkering decembercirculaire 2020
In de decembercirculaire 2020 heeft naast de coronacompensatie een geringe bijstelling van de algemene uitkering plaatsgevonden van € 11.000 structureel. |
---|
Dividend Alliander
Het dividend over 2020 is ten opzichte van 2019 gedaald als gevolg van een lager nettoresultaat in 2020. De dividenduitkering over 2020 is 69 cent per aandeel, in onze begroting hebben we rekening gehouden met 80 cent. |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie
Voor de uitvoering van het beleidskader vrijetijdseconomie heeft uw raad een totaalbedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld voor de jaren 2020-2023. |
---|
Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW)
Geraamd worden de specifieke uitkering van het Rijk (afgerond € 344.500) in het kader van de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) en de hieruit te verrichten uitgaven. Deze regeling is een vervolg op de RRE. Het doel van de aanvullende regeling is het verminderen van de CO2-uitstoot door het nemen van energiebesparende maatregelen in de woningvoorraad, zowel koop- als huurwoningen komen in aanmerking. Met deze regeling kunnen gemeenten projecten opzetten waarmee kopers en huurders voorgelicht en gestimuleerd worden om energiebesparende maatregelen te treffen. |
---|
Taxatiemodel wet WOZ
Voor het inrichten van het taxatiemodel WOZ ramen we incidenteel € 20.000. Vanwege de verplichte overgang van het waarderen op basis van inhoud naar gebruiksoppervlakte gaan wij de modelinrichting voor woningen volledig opnieuw uitvoeren. |
---|
Verschuiven budget Wet Open Overheid
Met deze Wet verbeteren we de transparantie en publieke verantwoording van de overheid door zoveel mogelijk informatie vroegtijdig actief openbaar te maken en te publiceren. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt; de bijbehorende werkzaamheden verschuiven we van 2020 naar 2021. In 2020 is op dit onderdeel een voordeel van € 45.000 in de jaarrekening zichtbaar, in 2021 pakken wij de taken op en melden we op het budget van de WOO een nadeel van € 45.000. Overigens worden we in de uitvoeringskosten door het Rijk gecompenseerd. |
---|
Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling
Wij stellen voor € 100.000 in 2021 te gaan besteden aan de organisatieontwikkeling om met name het procesmatig werken gericht op de verplichte rechtmatigheidsverantwoording door te ontwikkelen . Gezien de komst van de rechtmatigheidsverantwoording en de wil om als organisatie continu te verbeteren gaan wij dit projectmatig een impuls geven in 2021. Het doorlichten van majeure processen in het kader van de rechtmatigheidsverwoording krijgt in 2022 een vervolg. Daarom komen we in de kadernota met een aanvullende incidentele budgetaanvraag. |
---|
Capaciteit juridisch advies
Voor 2020 hadden we incidentele formatie beschikbaar voor de afhandeling van Wob/AVG verzoeken in combinatie met de impuls op de invoering van Juridische KwaliteitsZorg. Het gaat om 1 fte en een bedrag van € 80.000. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Door de corona crisis en de inzet op omvangrijke dossiers is het project later opgestart en wordt in de jaarrekening 2020 een overschot gemeld. De inzet van de € 80.000 vindt in zijn geheel in 2021 plaats, hetgeen als een nadeel tot uitdrukking komt in deze 1e Voortgangsrapportage. |
---|
Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording
In de commissie Middelen van 11 februari 2021 is door de accountant een toelichting gegeven op de komst van de rechtmatigheidsverantwoording. Dit vraagt om een uniformere en meer gestandaardiseerde vastlegging van de interne controles, zodat deze de rechtmatigheidsverantwoording kunnen faciliteren. Wij beschikken op dit moment nog niet over een dergelijke faciliteit en willen dit middels een controleapplicatie gaan organiseren. De jaarlijkse kosten voor deze applicatie bedragen € 15.000. |
---|
Inhuur griffie
Het contract met de waarnemend griffier is verlengd tot 31 december 2021. Daarnaast is de inzet van de tijdelijke administratieve ondersteuning verlengd tot 1 juli. Wij ramen een nadeel van € 57.000. |
---|
Legesinkomsten
Er worden extra legesinkomsten verwacht door meer bouwaanvragen. Met name door veel kleine bouwplannen die aangevraagd worden. We ramen de opbrengsten bij met € 60.000. Om alle aanvragen van de omgevingsvergunningen met bijbehorend toezicht af te kunnen handelen, ramen we € 60.000 bij. |
---|
Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand
Bij de begroting van 2021 is verzuimd om de vergoeding van de ambtenaren van de burgerlijke stand op te nemen. De vergoeding voor het sluiten van de huwelijken bedraagt € 25.000 per jaar. |
---|
Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen
In de begroting van de Regionale ICT-Dienst de Liemers zijn twee nieuwe projecten opgenomen, in lijn met de vastgestelde I-visie en I-strategie. Het gaat om het naar de Cloud brengen van het zaaksysteem ( € 16.000) en ontwikkelingen in datagedreven sturen (€ 40.000). Met het invoeren van een datawarehouse verbeteren we de mogelijkheid om met Business Intelligence datagedreven te werken in het sociaal / fysiek domein en bij de bedrijfsvoering. De helft van de kosten komt via de Inwonerbijdrage voor rekening van Zevenaar. |
---|
Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden
We verwachten in 2021 een incidenteel hogere opbrengst op de verkoop van gemeentelijke gronden. |
---|
Bestrijding eikenprocessierups
Voor 2021 wordt er overlast van eikenprocessierupsen verwacht. Om de overlast te beperken is inhuur van specialisten nodig. De extra kosten worden geraamd op € 50.000,-. |
---|
Bestrijding invasieve soorten
Voor de bestrijding van invasieve soorten zoals bijvoorbeeld de Japanse duizendknoop en de reuzenberenklauw is € 25.000,- benodigd. De bestrijding van invasieve soorten volgt uit Europese wetgeving. |
---|
Digitaliseren parkeervergunningen/naheffingen betaald parkeren
Onze huidige softwareleverancier gaat de ondersteuning van de toepassing Key2Parkeren beëindigen. We zijn genoodzaakt per 2022 over te stappen naar een nieuw systeem voor parkeervergunningen en verwerking van naheffingen. We maken daarbij tevens een moderniserings-/digitaliseringsslag. Het betreft complexe materie, mede gelet op de koppeling met de verschillende landelijke systemen. De huidige planning gaat uit van een doorlooptijd van het project vanaf besluitvorming door de raad tot medio 2022. We ramen in 2021 eenmalige kosten van de softwareconvergentie en externe projectleider (€ 68.500) voor de eerste fase van het optimaal inrichten van de betaald parkeerprocessen in relatie tot de huidige organisatorische vormgeving. De (structurele) kosten voor 2022 hangen af van de uitkomst van de te voeren aanbesteding. Deze zullen wij met de incidentele kosten voor de tweede fase opvoeren bij de meerjarenbegroting 2022-2025. |
---|
Doelgroepenvervoer 1e pakket businesscase
Eind 2020 heeft het college een eerste pakket maatregelen vastgesteld voor kostenbeheersing in het doelgroepenvervoer. Begin januari 2021 hebben wij u hierover in een raadsinformatiebrief geïnformeerd. Deze maatregelen zijn via een zienswijze doorgegeven aan de BVO DRAN. In deze 1e voortgangsrapportage verwerken wij dit 1e pakket maatregelen van de businesscase. Daarnaast zijn de begrotingscijfers aangepast aan de meest actuele cijfers van de BVO DRAN. Hierdoor sluiten de begrotingscijfers van het doelgroepenvervoer bij de behandeling van de 1e voortgangsrapportage en de meerjarenbegroting 2022-2025 van de BVO DRAN in de raadsvergadering van juni op elkaar aan. De maatregelen leiden tot een verwachte kostenbesparing in 2021 van € 173.000 en vanaf 2022 van € 370.000. Daarnaast leiden overige ontwikkelingen in de meerjarenbegroting BVO DRAN tot beperkte voordelen. In deze 1e voortgangsrapportage is ook de verdeling van de kosten doelgroepenvervoer over de vier verschillende producten bijgesteld. Deze aanpassing is budgettair neutraal. De verdeling over de producten was in onze begroting niet juist meer. De aanpassing weerspiegelt dus niet de ontwikkeling in de werkelijke vervoersstromen in de afgelopen jaren. |
---|
Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken
Het overwerk van de medewerkers van afdeling Openbare Werken heeft een structureel karakter. De daadwerkelijke inzet verantwoorden wij op de post overwerk. Dit gaat met name over gladheidsbestrijding. |
---|
Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed
Eind 2020 is het pand aan de Hengelderweg verkocht voor €275.000. Dit is een jaar eerder dan gepland, maar de opbrengst is €10.000 lager dan eerder gedacht. In deze voortgangsrapportage is het effect terug te zien als nadeel van € 155.000 op programma 0 en een voordeel van € 310.000 op programma 5. Per saldo is het effect €155.000 positief. |
---|
Extra budget voor inhuur buitendienst Groen
Wij komen tekort op de inhuur van personeel voor werkzaamheden ten behoeve van de groenvoorziening. Dit betreft ook de inzet van medewerkers van Scalabor voor de groenvoorziening. Voorheen werd bewust vacatureruimte van de afdeling openbare werken ingezet voor inhuur en de inzet van Scalabor. Echter deze ruimte is er niet meer vanwege structurele invulling van de vacatures. Dit levert een nadeel op van € 125.000 in de begroting van 2021. We zijn in gesprek met Scalabor om een nieuw contract af te sluiten en de inzet van de medewerkers van Scalabor in de groenvoorziening voort te zetten. We nemen bij de aankomende kadernota de structurele effecten op. |
---|
Verhoging krediet herinrichting BAT terrein
Voor de inrichting van de strook gemeentelijk eigendom rond de Turmac Cultuurfabriek is geen budget beschikbaar. Ook binnen het beschikbare budget voor de inrichting van het voorterrein bleek geen ruimte aanwezig om de inrichtingskosten (ca. € 45.000) van deze strook te dekken. Inrichting van deze strook is noodzakelijk om de volgende redenen: |
---|
5. Coronaeffecten
Uitwerking 2e specifieke pakket voor culturele en creatieve sector
Door het rijk zijn via de algemene uitkering (decembercirculaire 2020) extra middelen toegekend voor ondersteuning van de lokale culturele infrastructuur. Met deze middelen zijn we in staat om de instellingen te ondersteunen en zo de lokale culturele infrastructuur in stand te houden. Het is aan de gemeente zelf om deze middelen in te zetten waar de culturele infrastructuur de steun het hardst nodig heeft. |
---|
Intensivering armoede- en schuldenproblematiek
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het rijk extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid en de bijzondere bijstand beschikbaar, gelet op de voorziene toename van de armoede- en schuldenproblematiek. Met deze extra middelen worden wij in staat gesteld om onze inwoners waar nodig van dichtbij te blijven ondersteunen. |
---|
Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB)
Door de coronacrisis wachten bedrijven met investeren in de bouw van bedrijfspanden. Hierdoor is er minder gebouwd op 7Poort. Dit resulteert in een incidentele minderopbrengst OZB van € 210.000 ten opzichte van de begroting voor 2021. |
---|
Toeristenbelasting 2021
Gezien de invloed van de corona-maatregelen op de toeristische sector ramen wij in 2021 een nadeel van € 193.0000. |
---|
Inhuur P&O en OOV
In het corona-jaar 2020 zijn bij P&O en OOV (openbare Orde & Veiligheid) achterstanden ontstaan in de werkzaamheden. Daarnaast moeten we nieuwe thema’s oppakken die gaan over het hybride werken en de gevolgen van Covid-19. De wijze waarop het werk wordt gedaan is veranderd. Thuis werken en 1,5 meter afstand houden is de nieuwe norm. De impact is groot op de organisatie en om dat te organiseren is binnen afdeling Bedrijfsvoering tijdelijk extra capaciteit nodig. We vragen voor P&O een bedrag van € 70.000 en voor OOV € 30.000. |
---|
Regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK)
Voor de uitvoering van de TONK worden extra middelen aan het gemeentefonds toegevoegd (via twee tranches) op basis van de verdeelsleutel minimabeleid. Dit betekent dat de middelen lokaal verantwoord moeten worden en niet specifiek verantwoord hoeven te worden aan het rijk. Voor Zevenaar gaat het om een bedrag van € 550.000 voor de eerste helft van 2021. Dit bedrag is bedoeld voor zowel de kosten van de regeling (tegemoetkoming voor inwoners) als voor de uitvoeringskosten van de gemeente. |
---|
Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw
In de periode na afloop van de noodmaatregelen vanwege de coronapandemie keren medewerkers gefaseerd terug in het kantoorgebouw. We verwachten extra uitgaven voor de nieuwe inrichting van de werkruimte waarbij meer aandacht is voor overleg en ontmoeting. Hierbij gaan we uit van een matig herstel in 2021, waarbij we verwachten dat de situatie in de loop van het 3e kwartaal 2021 weer redelijk (het nieuwe) normaal zal zijn. |
---|
Intern Beheer - facilitaire zaken
We melden enkele incidentele voordelen in de budgetten voor printkosten, portokosten en recepties. Het voordeel is voor het merendeel corona gerelateerd. |
---|
Vermakelijkheidsretributie
Het corona-effect op de vermakelijkheidsretributie bedraagt € 30.000. (Dreamfields) |
---|
Parkeerbelasting
In 2021 verwachten wij minder parkeergelden binnen te krijgen als gevolg van de Corona-crisis. Bij de begroting was reeds € 50.000 afgeraamd, de huidige verwachting gaat uit van € 325.000 minder inkomsten. |
---|
Extra middelen re-integratie
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het rijk via de decembercirculaire 2020 extra middelen (€ 176.000) voor re-integratie van bijstandsgerechtigden beschikbaar gesteld. Daarnaast is een extra tijdelijke impuls beschikbaar gesteld om gemeenten in staat te stellen dienstverlening te intensiveren aan mensen die als gevolg van de crisis de bijstand instromen (€ 94.000). |
---|
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO)
Het rijk heeft de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers verlengd. Hierdoor ontvangen we in 2021 wederom incidentele middelen (via een specifieke uitkering) om de kosten te dekken. |
---|
Algemene uitkering decembercirculaire 2020
In de decembercirculaire heeft het rijk middelen toegekend als compensatie voor coronagevolgen. Het gaat om bedragen voor: |
---|
Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK
In maart heeft het rijk een bijdrage in de algemene uitkering aangekondigd van € 260 miljoen. Voor onze gemeente is de bijdrage voorlopig berekend op € 550.000. De verdeling van een deel van de bijdrage wordt door het rijk pas later bekend gemaakt. Het gaat dus om een voorlopige schatting. |
---|
Extra middelen verkiezingen
In de decembercirculaire 2020 is er een extra bedrag van € 63.000 beschikbaar gesteld voor de organisatie van de Tweede Kamer verkiezingen. |
---|
Gevolgen corona doelgroepenvervoer
Ook in 2021 verwachten wij minder uitgaven voor het doelgroepenvervoer vanwege corona. De voordelen zijn als volgt verdeeld: |
---|
Inzet Buitengewoon Opsporings Ambtenaren (BOA's)
We ramen extra kosten voor de inzet van Buitengewoon Opsporings Ambenaren (BOA's). Dit in verband met de handhaving (o.a. avondklok) van de regelgeving omtrent de corona-maatregelen. Binnen de Algemene Uitkering is een compensatie ontvangen die de kosten dekt. |
---|
Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering
In maart is een brief verschenen met een 4e pakket aan compensatie voor coronagevolgen voor de algemene uitkering. In totaal is € 592.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 137.000 bestemd voor de TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten). Dit is het eerste deel van de eerder aangekondigde en ook in deze voortgangsrapportage verantwoorde bijdrage TONK. |
---|