Programma's

6. Sociaal domein

6. Sociaal domein

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het Sociaal Domein. Hier rekenen we ook natuur- en milieueducatie toe. Voor het realiseren van de opgaven in het Sociaal Domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Begin 2020 is de Beleidsvisie Sociaal Domein 2020-2023 vastgesteld. Dit is een visie op hoofdlijnen voor het brede Sociaal Domein. We werken aan een samenhangend en integraal beleid. Hierbij sluiten we aan op de belevingswereld van de Zevenaarse inwoners en op de sociale structuren in onze gemeente. De visie draagt bij aan het realiseren van de ambities en doelstellingen binnen het sociaal domein.
Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden: financiële beheersbaarheid, goed opdrachtgever-opdrachtnemerschap en datagestuurd werken.
De ambities voor het sociaal domein zijn: we doen (alleen) wat nodig is; eer inwoners in Zevenaar leven in een (sociaal) veilige omgeving; meer inwoners doen zo zelfstandig mogelijk mee aan de maatschappij.

We houden bij de beleidsontwikkeling en uitvoering de volgende principes in acht:

  • Rechtszekerheid – we doen wat nodig is
  • Primaire levensbehoefte – eigen verantwoordelijkheid
  • Positieve gezondheid – samen verantwoordelijk
  • Integrale benadering – de mens staat centraal
  • Van en voor inwoners – inclusieve samenleving
  • Participatie – netwerk samenleving
  • Regionale samenwerking – slim volgen in de basis en voorop lopen waar nodig

Wat willen we?

Wij willen de kansen en mogelijkheden van (kwetsbare) inwoners vergroten.

Ontwikkelingen

Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK)
De regeling TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) is bedoeld voor huishoudens die door de Coronacrisis te maken hebben met een onvoorzienbare inkomensdaling, en die daardoor noodzakelijke woonkosten niet meer kunnen voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. Gemeenten hebben beleidsvrijheid in het vormgeven van beleidsregels voor de TONK. Vanuit het rijk ontvangt de gemeente een budget voor de uitvoering en voor de regeling. De TONK loopt van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021.

Aangepaste Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
We zijn aan de slag gegaan met aanpak vroegsignalering schulden. Vanaf 1 januari 2021 is vroegsignalering een nieuwe wettelijke taak als gevolg van de wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Vroegsignalering binnen de schuldhulpverlening is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. De wijzigingen houden concreet in dat de gemeente door signaalpartners op de hoogte wordt gesteld van beginnende betalingsachterstanden. De signaalpartners moeten wel eerst zelf aantoonbaar hun best hebben gedaan om hun inwoners te bereiken en een betalingsregeling aan te bieden. Het gaat om betalingsachterstanden van vaste lasten, huur, zorgpremie, energie en drinkwater. De signaalpartners zijn verplicht de betalingsachterstanden te melden als de gemeente daar om vraagt. De pilot Schulden vrij is in de reguliere organisatie geïntegreerd. De implementatie van de nieuwe taken kent nog wel een aantal kinderziekten, dat was ook te verwachten. Deze punten worden opgepakt. We gebruiken het eerste half jaar om de implementatie zo goed mogelijk vorm te geven. In de 2e VGR zullen we u verder informeren.

Nieuwe Wet Inburgering
Een belangrijke ontwikkeling de komende jaren is de herziening van het inburgeringsstelsel. Er zijn te veel belemmeringen in het huidige stelsel voor een goede start van participatie in de Nederlandse samenleving. Volgens het ministerie van SZW is het stelsel ingewikkeld, niet effectief en staat teveel op zichzelf. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe Wet Inburgering is opnieuw uitgesteld en de beoogde inwerkingtreding is 1 januari 2022. Samen met de Regionale Sociale Dienst de Liemers en andere partners bereiden wij ons voor op deze nieuwe taak.

Kinderopvang toeslagenaffaire
Er is door het rijk afgerond € 28.300 beschikbaar gesteld (specifieke uitkering) met als doel het bekostigen van gemeentelijke hulp ten behoeve van gedupeerden van de toeslagenproblematiek.
Deze middelen kunnen/mogen ingezet worden in de periode 2020 t/m 2022 en zijn bedoeld voor ondersteuning aan gedupeerde ouder(s). Dit kan ook zijn de uren inzet van medewerkers (bijv. sociaal team of schuldhulpverlening of wellicht extra inhuur).
Op dit moment zijn we in afwachting van de gegevens van de belastingdienst van de naar verwachting 33 gedupeerden in de gemeente Zevenaar. We nemen contact op met deze inwoners en maken een analyse van wat nodig is. Aan de hand van die analyse bepalen we de aanpak en maken een inschatting van de kosten die daarmee gemoeid zijn.

Uitstel wetsontwerp Uitvoeren breed offensief
Het wetsvoorstel is onderdeel van een breed offensief om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen en te houden. Het gaat hierbij om mensen die onder de Participatiewet of Wajong vallen en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.
Het wetsontwerp Breed Offensief zou op 1 juli 2021 in werking treden, maar is door de Tweede Kamer al diverse keren uitgesteld en staat nu begin april 2021 op de planning. Mocht het ontwerp spoedig behandeld worden, dan zou het op 1 januari 2022 in werking kunnen treden. Maar zeker is dat nog niet.

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
De Tozo is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de corona crisis. De regeling is voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers. Het voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de corona crisis tot onder het sociaal minimum daalt en/of in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de corona crisis op te vangen.
Per 1 april 2021 gaat de verlengde Tozo 4 in, deze loopt door tot 1 juli 2021. In deze Tozo 4 zou sprake zijn van een vermogenstoets. Het kabinet ziet echter af van de invoering daarvan.

Ondersteuning voor heroriëntatie van zelfstandig ondernemers
Gemeenten hebben sinds 1 januari 2021 de taak om zelfstandigen te helpen bij hun heroriëntatie op de arbeidsmarkt. Het is een van de fases van de Tozo. Zelfstandig ondernemers kunnen steun krijgen bij heroriëntatie op een ander verdienmodel of een baan in loondienst. Dat kan via coaching, advies, bij- of omscholing. De ondersteuning voor heroriëntatie van zelfstandig ondernemers wordt voor de gemeente Zevenaar uitgevoerd door de RSD.

Crisisdienstverlening arbeidsmarkt
Met coronasteun voor crisisdienstverlening op de arbeidsmarkt richt het kabinet de pijlen op het voorkomen van langdurige werkloosheid en de afnemende kansen op werk, bijvoorbeeld onder jongeren. In regionale mobiliteitsteams met ontschotte budgetten wordt (samen) gewerkt aan begeleiding naar werk. Regionale mobiliteitsteams bieden hulp aan werkgevers en zijn werknemers die met werkloosheid worden bedreigd. Het regionaal mobiliteitsteam kan al hulp bieden aan mensen die nog aan het werk zijn maar met werkloosheid worden bedreigd vóórdat zij in een uitkering belanden. Dat geldt ook voor mensen die zich bij de gemeente melden voor een bijstandsuitkering. Gemeenten spelen in deze crisisdienstverlening een belangrijke rol, samen met bijvoorbeeld UWV, onderwijs en sociale partners (waaronder de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven /SBB). Uitvoering van deze dienstverlening vindt voor Zevenaar plaats binnen de Arbeidsmarktregio Midden Gelderland.

Lasten, baten en saldo

bedragen x € 1.000

Lasten

64.042

43,7 %

Baten

14.301

9,9 %

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2021 15:49:04 met de export van 04/14/2021 15:36:32