Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2020 | Status 1e VGR |
---|---|---|---|
6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving | 2022 | ||
6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz) | 2022 | ||
6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg | 2022 | ||
6.1.4 Vergroten grip op kosten | 2022 | ||
6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen | 2022 | ||
6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo | 2022 | ||
6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid | 2020 | ||
6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers | 2021 | ||
6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers | 2022 | ||
6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd | 2023 | ||
6.3.1 Begeleiden mensen naar werk | 2020 | ||
6.3.3 Inburgeringsbeleid | 2022 | ||
6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid) | 2023 | ||
6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede | 2023 | ||
6.3.8 Sneller signaleren van schulden | 2023 | ||
6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden | 2023 |
6.3 (Arbeids)Participatie
6.3.3 Inburgeringsbeleid | Jaar realisatie | 2022 | |
---|---|---|---|
We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met alle inwoners van onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente. | |||
Stand van zaken | Status 2020 | Status 1e VGR | |
Volgens plan | Niet volgens plan | ||
De voorbereiding op de nieuwe Wet Inburgering is volop gaande. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten ervoor zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs. De nieuwe wet treedt naar verwachting in werking op 1 januari 2022. Vanwege de verhoogde taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 is het de vraag of we de taakstelling dit jaar gaan realiseren. | |||
Voorstel raad | |||
Bijsturing is niet nodig. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende en tijdige huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden. |
Beleidsdoelstellingen |
---|
Hieronder vind u beleidsdoelstellingen die opgenomen zijn in het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023.
Op basis van de implementatieagenda Sociaal Domein 2020 werken we aan het verbeteren en het behalen van de doelstellingen.
Begin dit jaar zijn wij begonnen met het opstellen en implementeren van maatregelen. De effecten van deze maatregelen kunnen wij pas op een later moment meten. Wij verwachten de eerste resultaten te kunnen melden bij de volgende voortgangsrapportage.
6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang |
---|
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het Gelders gemiddelde over 2020 is nog niet bekend. Wel zien wij dat onze eigen kosten in 2020 zijn gedaald van € 75 naar € 73 per inwoner. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd en over 2020 is nog geen nieuwe data beschikbaar. Het cliëntervaringsonderzoek over 2020 moet nog worden uitgevoerd. De uitvoering vindt in het tweede kwartaal van 2021 plaats. |
- | Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland | |
---|---|---|
Stand van zaken | In 2020 zijn de uitgaven per inwoner voor de taakvelden 6.6 en 6.71 gestegen ten opzichte van 2019 van € 239 naar € 250. Procentueel zijn wij daarmee 5% gestegen. We kunnen deze echter nog niet spiegelen aan Gelderse cijfers over 2020. |
- | In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Voor 2021 is een bezuinigingsbedrag van € 1.350.000 ingeboekt. Van dit bedrag is structureel vanuit 2020 afgerond € 200.000 aan besparingen gerealiseerd (aanbesteding kosten huishoudelijke hulp). Resteert nog een forse opdracht. |
- | In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig. | |
---|---|---|
Stand van zaken | In het 4e kwartaal van 2020 woont 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig (bron waarstaatjegemeente.nl). Dit is een lichte stijging t.o.v. 2019. In 2019 woonde 944 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig. Hiermee hebben we de doelstelling uit het beleidsplan voor 2020 gerealiseerd. |
6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning |
---|
Doelstelling
- | Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het is op dit moment nog te vroeg in het jaar om een betrouwbare vooruitblik te geven op de ontwikkeling van de kosten over 2021. |
- | Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het Gelders gemiddelde over het eerste half jaar van 2020 is 1,2%, ten opzichte van 1,4% voor Zevenaar. In de tweede half jaar van 2021 wordt er gestart met een analyse van het gebruikt van jeugdzorg met verblijf om een lokaal plan te maken de instroom te verminderen. Regionaal wordt in 2021 het Perspectiefoverleg voortgezet, wat moet zorgen voor verminderde instroom en snellere doorstroom van residentiële verblijfscliënten. Daarnaast wordt een alternatief zorgaanbod uitgewerkt waar jongeren beter passende verblijfszorg kunnen krijgen, dan nu het geval is. Dit zijn de zogenaamde kleinschalige voorzieningen. |
- | Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Deze doelstelling is voor 2023 opgesteld. Zover zijn we nog niet. De laatst beschikbare data (waar staat je gemeente) toont dat Zevenaar zowel wat betreft Jeugdbescherming (1,2% v.d. jongeren tot 18 jaar) als wat betreft jeugdreclassering (0,3 % v.d. jongeren van 12 tot 23 jaar) in de eerste helft van 2020 gelijk is aan het Gelders gemiddelde. |
- | Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Per mei 2021 start een consulententeam dat specifiek regie gaat voeren op zorg- en veiligheidscasussen. Het onderscheid in AVE-zwaarte wordt via de suite nu nog niet structureel gemonitord. Als deze data beschikbaar komt zal deze hier voortaan in beeld worden gebracht. (AVE staat voor aanpak voorkomen escalatie) |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd en over 2020 is nog geen nieuwe data beschikbaar. Het cliëntervaringsonderzoek over 2020 moet nog worden uitgevoerd. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd en over 2020 is nog geen nieuwe data beschikbaar. Het cliëntervaringsonderzoek over 2020 moet nog worden uitgevoerd. |
- | In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd en over 2020 is nog geen nieuwe data beschikbaar. Het cliëntervaringsonderzoek over 2020 moet nog worden uitgevoerd. |
6.3 (Arbeids)Participatie |
---|
Doelstelling
- | Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%. | |
---|---|---|
Stand van zaken | We zijn begin 2021 gestart met het uitvoeren van de wettelijke taak 'vroegsignalering schulden'. Dit betekent dat we signalen van betalingsachterstanden ontvangen van de wettelijke signaalpartners waaronder zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties. Op deze manier komen inwoners met financiële problemen eerder bij ons in beeld, zodat wij problematische schulden door effectieve inzet van vroegsignalering kunnen voorkomen. We verwachten dat door de Coronacrisis meer mensen in schulden komen, al is dit nog niet goed zichtbaar. |
- | Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019. | |
---|---|---|
Stand van zaken | Dit item maakt onderdeel uit van de implementatieagenda Sociaal Domein 2020; nadere invulling van dit onderwerp vindt plaats in de nieuwe bestuurlijke opdracht RSD 2021 -2023. |