Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 92.961 | 91.618 | 90.807 | 91.345 |
Mutaties 2e Voortgangsrapportage 2020 | -278 | -147 | 285 | 199 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 311 | 361 | 361 | 361 |
Baten tot de 1e Voortgangsrapportage | 92.993 | 91.831 | 91.453 | 91.905 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
1. Autonome ontwikkelingen | -57 | 11 | 11 | 11 |
Algemene uitkering decembercirculaire 2020 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Dividend Alliander | -68 | 0 | 0 | 0 |
2. Actualisatie bestaand beleid | -90 | 0 | 0 | 0 |
Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden | 65 | 0 | 0 | 0 |
Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed | -155 | 0 | 0 | 0 |
5. Coronaeffecten | 1.107 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering | 455 | 0 | 0 | 0 |
Algemene uitkering decembercirculaire 2020 | 587 | 0 | 0 | 0 |
Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB) | -210 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerbelasting | -275 | 0 | 0 | 0 |
Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK | 550 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties baten 1e Voortgangsrapportage | 960 | 11 | 11 | 11 |
Totaal baten na de 1e Voortgangsrapportage | 93.953 | 91.842 | 91.464 | 91.916 |
Lasten | ||||
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 23.610 | 22.654 | 21.760 | 22.018 |
Mutaties 2e Voortgangsrapportage 2020 | 151 | -29 | -29 | -29 |
Tot de 1e Voortgangsrapportage | 445 | 180 | 150 | 150 |
Lasten tot de 1e Voortgangsrapportage | 24.832 | 22.973 | 22.049 | 22.307 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | ||||
2. Actualisatie bestaand beleid | 470 | 168 | 168 | 168 |
Capaciteit juridisch advies | 80 | 0 | 0 | 0 |
Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording | 15 | 15 | 15 | 15 |
Inhuur griffie | 57 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen | 28 | 28 | 28 | 28 |
Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling | 100 | 0 | 0 | 0 |
Taxatiemodel wet WOZ | 20 | 0 | 0 | 0 |
Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken | 100 | 100 | 100 | 100 |
Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand | 25 | 25 | 25 | 25 |
Verschuiven budget Wet Open Overheid | 45 | 0 | 0 | 0 |
5. Coronaeffecten | 155 | 0 | 0 | 0 |
Extra middelen verkiezingen | 63 | 0 | 0 | 0 |
Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw | 22 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur P&O en OOV | 100 | 0 | 0 | 0 |
Intern Beheer - facilitaire zaken | -30 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten na de 1e Voortgangsrapportage | 24.832 | 22.973 | 22.049 | 22.307 |
Saldo voor bestemming | 69.121 | 68.870 | 69.414 | 69.609 |
Mutaties reserves | ||||
Onttrekkingen | ||||
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 689 | 729 | 111 | 111 |
Mutaties 2e Voortgangsrapportage 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties tot de 1e Voortgangsrapportage | 1.234 | 30 | 0 | 0 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 1.922 | 759 | 111 | 111 |
Toevoegingen | ||||
Meerjarenbegroting 2021-2024 | -1.606 | -358 | -358 | -358 |
Mutaties 2e Voortgangsrapportage 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties tot de 1e Voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e Voortgangsrapportage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | -1.606 | -358 | -358 | -358 |
Totaal mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo na bestemming | 69.437 | 69.270 | 69.167 | 69.362 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Algemene uitkering decembercirculaire 2020
In de decembercirculaire 2020 heeft naast de coronacompensatie een geringe bijstelling van de algemene uitkering plaatsgevonden van € 11.000 structureel. |
---|
Dividend Alliander
Het dividend over 2020 is ten opzichte van 2019 gedaald als gevolg van een lager nettoresultaat in 2020. De dividenduitkering over 2020 is 69 cent per aandeel, in onze begroting hebben we rekening gehouden met 80 cent. |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Capaciteit juridisch advies
Voor 2020 hadden we incidentele formatie beschikbaar voor de afhandeling van Wob/AVG verzoeken in combinatie met de impuls op de invoering van Juridische KwaliteitsZorg. Het gaat om 1 fte en een bedrag van € 80.000. Hiervoor is een projectplan opgesteld. Door de corona crisis en de inzet op omvangrijke dossiers is het project later opgestart en wordt in de jaarrekening 2020 een overschot gemeld. De inzet van de € 80.000 vindt in zijn geheel in 2021 plaats, hetgeen als een nadeel tot uitdrukking komt in deze 1e Voortgangsrapportage. |
---|
Controleprogramma Rechtmatigheidsverantwoording
In de commissie Middelen van 11 februari 2021 is door de accountant een toelichting gegeven op de komst van de rechtmatigheidsverantwoording. Dit vraagt om een uniformere en meer gestandaardiseerde vastlegging van de interne controles, zodat deze de rechtmatigheidsverantwoording kunnen faciliteren. Wij beschikken op dit moment nog niet over een dergelijke faciliteit en willen dit middels een controleapplicatie gaan organiseren. De jaarlijkse kosten voor deze applicatie bedragen € 15.000. |
---|
Hogere opbrengst bij de verkoop van gemeentelijke gronden
We verwachten in 2021 een incidenteel hogere opbrengst op de verkoop van gemeentelijke gronden. |
---|
Inhuur griffie
Het contract met de waarnemend griffier is verlengd tot 31 december 2021. Daarnaast is de inzet van de tijdelijke administratieve ondersteuning verlengd tot 1 juli. Wij ramen een nadeel van € 57.000. |
---|
Ontwikkeling zaaksysteem en datagedreven sturen
In de begroting van de Regionale ICT-Dienst de Liemers zijn twee nieuwe projecten opgenomen, in lijn met de vastgestelde I-visie en I-strategie. Het gaat om het naar de Cloud brengen van het zaaksysteem ( € 16.000) en ontwikkelingen in datagedreven sturen (€ 40.000). Met het invoeren van een datawarehouse verbeteren we de mogelijkheid om met Business Intelligence datagedreven te werken in het sociaal / fysiek domein en bij de bedrijfsvoering. De helft van de kosten komt via de Inwonerbijdrage voor rekening van Zevenaar. |
---|
Rechtmatigheidsverantwoording / organisatieontwikkeling
Wij stellen voor € 100.000 in 2021 te gaan besteden aan de organisatieontwikkeling om met name het procesmatig werken gericht op de verplichte rechtmatigheidsverantwoording door te ontwikkelen . Gezien de komst van de rechtmatigheidsverantwoording en de wil om als organisatie continu te verbeteren gaan wij dit projectmatig een impuls geven in 2021. Het doorlichten van majeure processen in het kader van de rechtmatigheidsverwoording krijgt in 2022 een vervolg. Daarom komen we in de kadernota met een aanvullende incidentele budgetaanvraag. |
---|
Taxatiemodel wet WOZ
Voor het inrichten van het taxatiemodel WOZ ramen we incidenteel € 20.000. Vanwege de verplichte overgang van het waarderen op basis van inhoud naar gebruiksoppervlakte gaan wij de modelinrichting voor woningen volledig opnieuw uitvoeren. |
---|
Variabele vergoeding inzet beschikbaarheidsdiensten Openbare Werken
Het overwerk van de medewerkers van afdeling Openbare Werken heeft een structureel karakter. De daadwerkelijke inzet verantwoorden wij op de post overwerk. Dit gaat met name over gladheidsbestrijding. |
---|
Vergoeding ambtenaren burgerlijke stand
Bij de begroting van 2021 is verzuimd om de vergoeding van de ambtenaren van de burgerlijke stand op te nemen. De vergoeding voor het sluiten van de huwelijken bedraagt € 25.000 per jaar. |
---|
Verschuiven budget Wet Open Overheid
Met deze Wet verbeteren we de transparantie en publieke verantwoording van de overheid door zoveel mogelijk informatie vroegtijdig actief openbaar te maken en te publiceren. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt; de bijbehorende werkzaamheden verschuiven we van 2020 naar 2021. In 2020 is op dit onderdeel een voordeel van € 45.000 in de jaarrekening zichtbaar, in 2021 pakken wij de taken op en melden we op het budget van de WOO een nadeel van € 45.000. Overigens worden we in de uitvoeringskosten door het Rijk gecompenseerd. |
---|
Verschuiving resultaat op verkoop van vastgoed
Eind 2020 is het pand aan de Hengelderweg verkocht voor €275.000. Dit is een jaar eerder dan gepland, maar de opbrengst is €10.000 lager dan eerder gedacht. In deze voortgangsrapportage is het effect terug te zien als nadeel van € 155.000 op programma 0 en een voordeel van € 310.000 op programma 5. Per saldo is het effect €155.000 positief. |
---|
5. Coronaeffecten
Aanvullende compensatie corona maartbrief algemene uitkering
In maart is een brief verschenen met een 4e pakket aan compensatie voor coronagevolgen voor de algemene uitkering. In totaal is € 592.000 beschikbaar gesteld. Hiervan is € 137.000 bestemd voor de TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten). Dit is het eerste deel van de eerder aangekondigde en ook in deze voortgangsrapportage verantwoorde bijdrage TONK. |
---|
Algemene uitkering decembercirculaire 2020
In de decembercirculaire heeft het rijk middelen toegekend als compensatie voor coronagevolgen. Het gaat om bedragen voor: |
---|
Belasting op eigendom en gebruik bedrijven (OZB)
Door de coronacrisis wachten bedrijven met investeren in de bouw van bedrijfspanden. Hierdoor is er minder gebouwd op 7Poort. Dit resulteert in een incidentele minderopbrengst OZB van € 210.000 ten opzichte van de begroting voor 2021. |
---|
Extra middelen verkiezingen
In de decembercirculaire 2020 is er een extra bedrag van € 63.000 beschikbaar gesteld voor de organisatie van de Tweede Kamer verkiezingen. |
---|
Gefaseerde terugkeer kantoorgebouw
In de periode na afloop van de noodmaatregelen vanwege de coronapandemie keren medewerkers gefaseerd terug in het kantoorgebouw. We verwachten extra uitgaven voor de nieuwe inrichting van de werkruimte waarbij meer aandacht is voor overleg en ontmoeting. Hierbij gaan we uit van een matig herstel in 2021, waarbij we verwachten dat de situatie in de loop van het 3e kwartaal 2021 weer redelijk (het nieuwe) normaal zal zijn. |
---|
Inhuur P&O en OOV
In het corona-jaar 2020 zijn bij P&O en OOV (openbare Orde & Veiligheid) achterstanden ontstaan in de werkzaamheden. Daarnaast moeten we nieuwe thema’s oppakken die gaan over het hybride werken en de gevolgen van Covid-19. De wijze waarop het werk wordt gedaan is veranderd. Thuis werken en 1,5 meter afstand houden is de nieuwe norm. De impact is groot op de organisatie en om dat te organiseren is binnen afdeling Bedrijfsvoering tijdelijk extra capaciteit nodig. We vragen voor P&O een bedrag van € 70.000 en voor OOV € 30.000. |
---|
Intern Beheer - facilitaire zaken
We melden enkele incidentele voordelen in de budgetten voor printkosten, portokosten en recepties. Het voordeel is voor het merendeel corona gerelateerd. |
---|
Parkeerbelasting
In 2021 verwachten wij minder parkeergelden binnen te krijgen als gevolg van de Corona-crisis. Bij de begroting was reeds € 50.000 afgeraamd, de huidige verwachting gaat uit van € 325.000 minder inkomsten. |
---|
Verwachte bijdrage in de algemene uitkering TONK
In maart heeft het rijk een bijdrage in de algemene uitkering aangekondigd van € 260 miljoen. Voor onze gemeente is de bijdrage voorlopig berekend op € 550.000. De verdeling van een deel van de bijdrage wordt door het rijk pas later bekend gemaakt. Het gaat dus om een voorlopige schatting. |
---|
Toelichting mutaties reserves