0. Bestuur en ondersteuning

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2020

Status 1e VGR

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

2020

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

2022

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

2022

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

2022

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

2020

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

2022

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

2022

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

2021

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

2022

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2020

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

Status 2020

Status 1e VGR

Bijsturing raad

Bijsturing raad

In de 2e helft van 2021 hoopt de gemeenteraad weer fysiek bij elkaar te kunnen komen. Tot die tijd zal de raad digitaal vergaderen. Het Presidium heeft opdracht gegeven om een gedragscode op te stellen geënt op de modelverordening van de VNG en in 2021 met elkaar in gesprek te gaan over verdere aanvullingen gericht op de cultuur in de eigen raad. De eerste verbetering die is voorgesteld is een aanpassing van de verordening op de raadscommissies. Hierin is de wijziging doorgevoerd dat raadsleden niet eerst door de raad benoemd hoeven te worden om in een commissie te kunnen vervangen.  

Voorstel raad

Voorstellen voor verbetering zullen via het Presidium naar de raad toe komen. De raad is zelf mede verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daarbij, indien nodig, aanspreken.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2022

We zijn een aantrekkelijke werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

Status 2020

Status 1e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie verloopt buiten de planning. Door Covid-19 werden we enerzijds gedwongen de focus te verleggen en anderzijds leidde Covid-19 tot uitdagingen in de wijze van uitvoering waar we een oplossing voor moesten vinden. Covid-19 duurt langer dan we hadden verwacht, waardoor de achterstand op de onderwerpen uit de kadernota HR en de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie oploopt. We kunnen deze achterstanden inlopen door extra capaciteit in te zetten.

Voorstel raad

We stellen voor € 70.000 extra capaciteit in te zetten om de achterstand in te lopen en tevens nieuwe ontwikkelingen op te kunnen pakken. Zie hiervoor verder in dit programma bij "toelichting financiële ontwikkelingen".

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2021

Stand van zaken

Status 2020

Status 1e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

De kern van de Wet is dat de overheidsorganisaties verplicht zijn om meer categorieën documenten actief openbaar te maken en de informatiehuishouding op orde te hebben. In de kadernota is voor de invoering van de Wet een eenmalig budget in 2020 toegekend om genoemde taken uit te kunnen voeren. De Tweede Kamer heeft de initiatiefwet Wet Open Overheid op 26 januari 2021 aangenomen. Het is nog niet exact bekend wanneer de WOO in werking treedt. Inhoudelijk treffen wij voorbereidingen om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben. Dat door onder andere (in Liemers verband) na te gaan of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is en ervoor te zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn om aan de nieuwe wetgeving te voldoen.

Voorstel raad

Status staat op oranje in verband met uitstel invoering van de Wet. Zodra de definitieve versie van de Wet bekend is, maken wij een plan van aanpak waarin we aangeven op welke onderdelen van de Wet we concrete verbeteracties gaan uitvoeren en starten hiermee.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2021 15:49:04 met de export van 04/14/2021 15:36:32